Pages

Advertisement

Sunday, June 5, 2011

Tak kenal maka tak cinta



As salam....


Minggu pertama

    Aku menjalani praktikal di Echo Broadband Penang.Pada minggu pertama aku melapor diri kat sana pergghhh bosan sih....mau taknyer...dalam 3 hari diorang kasi aku baca pasal manual2x sofware,guidlines,baca slide,...macam2x la...dah macam dok kat Univ plak..dok baca mcm nak amik periksa.....sampai kekadang naik mengantuk dibuatnya...Tapi biasa la...minggu pertama orang kata minggu perkenalan kepada company.......takkan la diorang nak kasi bat keja terus...apa satu pun tak tau...Lepas 2,3 hari dok membaca,tiba masanya untuk melakukan latihan mengenai ape keja hendak kena buat..Untuk pengetahuan korang Echo Broadband ni dia punya keja bukan la dok buat berukban,tapi diorang ni syarikat yang diberi tugas untuk meng'updates' segala jenis lukisan paip gas,TNB kabel,RF kabel yang ada kat bawah tanah.So keja aku mesti la mengadap PC jela...lukis,lukis,lukis dan lukis....mcm Designer la plok...hahahaha...

Minggu Kedua...

Setelah diberi sedikit latihan menggunakan software.Kini sudah tiba masanya aku melakukan tugas sebenar...perasaan takut menyelubungi...Al maklum la...guna software pun tak cekap la diorang sudah suruh lukis..penin kepala jugak la dibuatnya...terdetik dalam hatiku macam nak tukar tempat praktikal saja.Bukan ape...dah la baru train seminggu disuruh buat kerja terus..memang pressure gila time tu.kan keja kena ada target,so kalo tak boley capai target kena marah.hehehe...tapi marah tu bersebab la nak kasi aku ni pandai sebenaqnya...huhu..

Minggu Ketiga

Minggu ke-3 ini aku bekerja shift pagi (7 pagi-4 ptg),bangun seawal pukul 5.30 pagi tuk mandi,fuuhh memang memerlukan pengorbanan cket la...yang oknya pergi keja pun jalan tak jammed,2 minggu sebelum ni keja opis hour tapi disebabkan masalah yang dihadapi so diorang decide kena masuk shift..Minggu ke-3 ni first day nak start dah bangun lambat (apa lagi ponteng la),kul 6.30 pagi kot...keja masuk kul 7 pagi,apa lagi kol supervisor la..pepagi cakap tak ley datang dek kerana hal peribadi,takkan nak cakap kata terbangun lambat kot...kang kena marah tak pasal..huhu (jahat erk aku ni tipu kata ada hal peribadi,padahal bangun lambat hahahahahaha).Sepanjang minggu ke-3 ni asyik sibuk je maklum la keja kian bertambah,tapi perghh bila dah lama keja rasa seronok plak bak kata pepatah TAK KENAL MAKA TAK CINTA (CINTA KAH??),ye la kan dah TEROR cket guna software so nak buat keje pun makin senang  dan tak memerlukan masa yang lama  nak siapkan drawing untuk satu projek...kira dah macam senior la nih....(pergghh riak toi aku,padahal tak reti or teror sgt lagi)...

Minggu ke-4

Minggu ini kian menyusul, aku keja shift NOON (4.30 ptg-1.45 pg).Diorang kata keja shift noon ni best,ada elaun,bos tak da malam-malam,so ley la rilek sket..hahahaha...Tapi yang tak sedap dengar tu opis tu keras cket,tu la aku dok dengar dari senior aku la..seram bulu kaki den dengaq diorang dok cerita...huhu...harap-harap tak de la benda-benda tu...mintak simpang je la....

1 comments:

Adi said...

haha... samalar... mula2dlm minggu 1 mnggu 2 tu mmg tension gila sebab xboleh buat....... rasa mcm nk blah jar.... dh masuk mnggu 3, ada kakak n duduk sebelah hg.., syok plak rasa kerja situ...

Advertisement