Pages

Advertisement

Thursday, January 27, 2011

Kisah Hidupku 1

Asssalamualaikum...


Terkenang kembali kisah silam aku.....................
Ni pasai aku 1st time blajaq nek moto...hahahha..aku dah tak ingat dah berapa umuq aku time tu...
Ceritanya bermula macam ni....pada suatu pagi yang redup lagi mendung....ahhh nak bermadah plak ak ni...
mcm ni cereta dia...dulu aku ni p sekolah nek gerek ja...apa??gerek tu apadia??gerek tu beskal la kengkawan...(aku bajet org tak tau la plak sory ye )..time tu suma budak2x sekolah baya2x aku p sekolah nek  beskal...sedang ja aku ngn kawan aku ni dok "racing" beskal,lawan cucok angin,tetiba ja lalu mamat sorang ni nek moto.....weeeeenggggg........................laju mai potong aku ngn membe2x aku yg dok tengah "racing" ni...aku ngn membe aku apa lagi.panasssssssss,terbakaqqqqq.....(jiwa rempit)..kaim tgk la sapa dia yg nek moto macam pelesit kota kodiang tu....puih harem tak nampak muka...aku ngn kawan2x aku pun tertanya-tnya la sapa budak nek moto tadi...pakai baju sekolah..tapi sapa?????????


Penat punya penat aku ngan memba aku kayuh..akhiaqnya sampai gak kat sekolah aku....penat coi...
tetiba!!!!....memba aku kata kat aku...dialognya aku ngn memba baik aku lebih kureng camni la......


Memba : Oi zun!!!
Aku : awat??pasai pa??
Memba : tu hang kenai moto depan tu ??
Aku: mana.....harem tak kenai pun...awek2x comei belakang tu aku nampak la...
Memba: nak kataa pekak..telinga ok.......tu moto tu...bukan awek la bongek...
Aku: laaaaaaa...moto...ingatkan awek tu....pasaipa???
Memba  : moto ni la yg potong beskal kita masa kita dok "racing" tadi...
Aku :moto ni ka??????? tu la aku pun perasan gak...........
Memba  :ceh macam harem....tadi dok perasan  awek ja...
Aku : hahahha...cilaka budak ni ka...belagak,ciwi mcm cilaka..


Start dari hari tu...aku pun menaruh perasaan membuak2x tuk belajaq  nak bawak moto...
so...apa lagi...balik ja dari sekolah aku terus suruh akak aku ajaq bawak moto..moto ayah aku la ak sebat (Yamaha capbre/Yamaha CDI  80 yg tak da cluth tu).yang sempoinya...akak aku pun tak reti (pandai @expert) bawak moto...hahahaha...dah aku ni dok memerap jugak nak blajaq bawak moto..akak aku pun ajaqkan jugak la aku bawak moto...akak aku ni bat la planning cket camna nak ajaq aku bawak moto...


ni dia dialog masa akak aku nak ajaq aku bawak moto...


Akak: adik,hg tongkat moto pastu hang start enjin dulu..(sbb  kaki tak jejak tanah,moto tinggi tu kena tongkat baru ley start) 
Aku :ok......
Akak:hang boh gear satu,hang jangan dok pulas minyak plak...sat g pakai belah dinding umah la...
Aku : ok............................(nada kompiden)


tetiba!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! gedebaboooommmmm.......


Aku :adooiiiii...............
Akak :tu dia...kan aku da habaq dah..masa nak boh gear tu jgn pulas minyak...kan dah belah dinding umah...sakit tak???
Aku.: tak...mana aku ada pulas pun..tetiba ja dia melompat moto ni....(mood:tak mau ngaku salah ) hahahha.
Akak : Nak blajaq lagi tak???
Aku : nak la..(nada bersungguh2x)


bermula dari saat,detik,ketika itu...aku pun tak pulas minyak dah masa nak boh gear...setelah mencuba 5x...aku dah pandai dah masukkan gear n moto tak melompat...aku pun apa lagi suka la...aku ingat dah boley bawak moto,rupanya tak boley lagi...nak imbang moto plak tak reti...masaalah ni..wuhai.
apa lagi...akak aku la jadi mangsa..aku nek moto,akak aku pegang kat belakang moto nak imbangkan moto bagi tak senget....masa nak imbang moto  pun sama gak.....langgaq pokok la,langgaq pasu bunga la..mcm2x la...halangan.....


Akhirnya...dengan semangat tak putus asa...aku cuba dan mencuba....akhirnya aku boley bawa moto sampai sekarang.....Thank akak...kerana mengajaq aku bawak moto...


P/S : jgn mengalah....sekali gagal bukan bererti gagal selamanya....cuba...cuba.. dan terus   muncuba...insyaallah.....





1 comments:

Keyyah said...

adoii baca ni sampai tergelak-gelak... mula2 akk ajaq, lepas 2 time nk amik lesen adek lak ajaq akk bw moto...coii

Advertisement